Pædagogik i Vuggestuen Skovbrynet
Pædagogik
Vores anerkendende tilgang er i fokus i forhold til relations arbejdet og omsorgsopgaven omkring jeres barn, således at vi kan give dit barn de tryggeste betingelser for at trives, dannes og udvikle sig.
I vuggestuen ligger det pædagogiske fokus på tilknytning, sprog og motorik og vores ambition er at skabe små trygge læringsfælleskaber, hvor børnene kan udvikle sig. Dette foregår både i inde- og uderummet.
Vi ser en stor værdi i, at børnene er selvhjulpne. Det vil I som forældre kunne se og mærke ved, at børnene i høj grad støttes i at mestre af- og påklædning, selv vasker hænder og ansigt, øver i at spise selv. De deltager også aktivt, på deres niveau i dagligdagens rutiner og praktiske opgaver, da der ligger meget læring i udførelsen af disse opgaver, f.eks. rydde op og rydde af bordet.
I forhold til de ældste vuggestue børn har vi fokus på overgangen til Børnehaven. Børnene starter i månederne op til børnehavestart med indkøring, hvor de sammen med kendte voksne deltager i aktiviteter, leg og spiser med nogen gange i den kommende børnehavegruppe. Ligesom de kommer mere med ind på den store legeplads. Vi oplever, at det giver en tryg og glidende overgang, vuggestue til børnehave, for både børn og forældre.
Her kan du læse om:
Når vi skal modtage jeres barn i vuggestuen er det vigtigt for os at lære både jeres barn og jer rigtig godt at kende for at kunne knytte relationer og understøtte jeres familie bedst muligt.
Derfor afholder vi en opstarts samtale, inden jeres barn starter, hvor det er vigtig at både mor og far deltager.
Her taler vi om alt det, der er godt at vide om jeres barn, f.eks.
- fødslen,
- barslen,
- søvn,
- generel udvikling
- mad,
- familien,
- tryghedsobjekter
- og andre vigtige ting I kan fortælle om jeres barn.
Vi fortæller ved samtalen ligeledes om, hvordan det er at gå i vuggestue, hvilke ting I skal have med, hvem der er jeres kontakt person, samt mange andre gode informationer omkring livet i vuggestuen.
Vi har flere samtaler i løbet af jeres barns vuggestue tid, de omhandler, som udgangspunkt jeres barns generelle trivsel og udvikling. Inden børnehave start vil der være et overgangsmøde imellem jer, vuggestue og børnehaven. Herudover kan der opstå fra jeres eller vores side om øvrige møde.
Men udover de mere formelle samtaler, så er et af de allervigtigste elementer i samarbejde med jer, den daglige kommunikation. Det gælder både beskeder på aula og de små snakke ved aflevering og afhentning. Lige et par ord om natten, morgen maden, dagen i vuggestuen, skrammen på knæet, den nye erhvervede kat eller noget helt andet. Det er vigtigt for os, at have en åben dialog, for at kunne hjælpe og understøtte både jeres barn og I forældre bedst muligt. Vi vil derfor gerne opfordrer til, at tage fat i os, hvis I har den mindste bekymring, undren eller tvivl.
Vi starter hver dag begge stuer sammen.
- kl.6.10-7.30 morgenmad og stille aktiviteter.
- kl.7.30 går vi på egne stuer
- kl.9 spiser vi formiddagsmad
- efter formiddags mad laver vi forskellige aktiviteter. Nogle dage på egen gruppe og nogen dage er vi blandet på forskellig vis eller måske sammen med børnehaven.
- kl.11 spiser vi frokost
- efter frokost sover vi til middag, de børn der ikke sover på det tidspunkt er samlet på en stue
- kl.14 spiser vi frugt
- efter frugt er der forskellige aktiviteter inde eller ude.
- Sidst på eftermiddagen går vi igen sammen de to stuer indtil vuggestuen lukker.
De aktiviteter vi laver om formiddagen er planlagt i et årshjul ud fra den pædagogiske læreplan, så vi sikrer at vi i løbet af året kommer omkring alle læreplanstemaer. Vores temaer løber som regel over et par uger og vi skriver ud på aula når vi starter på et nyt tema. I hverdagen forsøger vi også hver dag at skrive lidt og lægge eventuelle billeder på aula, så I på den måde kan følge med i hverdagen.
Årets gang.
Vi arbejder ud fra vores årshjul, hvor vi har planlægningsuger, temauger, møder samt vigtige datoer, herunder bedsteforældredag, arbejdsdag mm.
Du kan se årets vigtige datoer og årshjulet, der er fælles for hele området herunder. Hver enkelt stue tilpasser årshjulet med aktiviteter der understøtter præcis deres børnegruppes interesser, kompetencer, udviklingstrin og behov.
Spørg efter det på dit barns gruppe.
Vi arbejder hele tiden udfra vores pædagog faglige viden og kendskab til både det enkelte barn og den samlede børnegruppe, på at inkludere alle børn og understøtte alle børn bedst muligt i deres udvikling. Vi arbejder fokuseret på at skabe gode relationer, samt børnefælleskaber, så alle børn føler sig som en del af en større eller mindre gruppe. Det er essentielt for børn at føle de høre til og sammen med nogen, for at de kan udvikle sig.
I tilfælde hvor vores pædagogiske indsatser ikke er tilstrækkelig, eller hvis I som forældre har bekymringer i hjemmet, har vi mulighed for at inddrage eller henvise til forskellige tiltag i Assens kommune:
- PPR som er pædagogisk, psykologisk rådgivning og består af et team af psykologer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, logopæd/talepædagoger, sundhedsplejersker og special pædagogisk vejleder. Vi kan henvende os til dem og få konsultativ sparring og nye perspektiver. Men vi kan også i fælleskab med forældrene lave en indstilling, for en mere dybdegående og individ specifik vurdering, eventuel test eller indsatser med og omkring barnet.
- Forpost er et tværfagligt sparringspanel, som består af psykolog, tale-/hørekonsulent, social rådgiver, sundhedsplejerske og områdelederen. Her kan man som forælder eller pædagog få sparring på forskellige udfordringer omkring barnet.
- I kan som forældre altid henvende jer til "åben anonym rådgivning". Her kan forældre få op til 3 samtaler uden at der laves en sag. Du kan læse mere via nedenstående link. Åben anonym rådgivning
- Vi har også mulighed for at lave en dialog baseret underretning for at skaffe hjælp til familien. Denne form for underretning laves i samarbejd via dialog med socialrådgive, forældre og pædagogisk personale. læs mere om denne hjælp her: Dialog baseret underretning
- Hvis det specifikt er barnets sprog man er bekymret for, findes der et forældre kursus "to skal der til", som retter sig præcis mod forældre til 2-5 årige børn. læs mere via dette link: Forældre kursus "To skal der til"
- Er det dit barns motoriske udvikling der er årsag til bekymring, kan du henvende dig til Børneterapeuterne de har motorik klinik hver 3. uge, hvor man kan bestille tid og få ½times rådgivning - læs mere her: Motorik klinik